הסבר כללי

Aesthetics

תחום הרפואה האסתטית מתפתח מאוד בימינו, והפך "ויראלי". בין שלל הפרסומים וההבטחות חשוב שתבחרו נכון את הרופא שלכם, את הטיפול שמתאים לכם ואל תתפתו לדילים, בסוף מדובר בפנים שלכם, בצוואר, באזור הכי מייצג ומהותי עבורכם.

ד"ר חמצני יפית היא כירורגית פה, פנים ולסתות, שעוסקת בטיפולים אסתטיים בפנים ובצוואר מזה 6 שנים, ומאמינה שטיפולי הזרקה באזור ראש צוואר צריכים להיעשות על ידי רופאים מנוסים, מקצועיים אשר מבצעים פעולות ניתוחיות באזורים הללו בשגרת היום יום. כירורג פה, פנים ולסת מנתח ראש צוואר כל הזמן, מכיר את האנטומיה , יודע בדיוק היכן עובר כל עצב וכל כלי דם, ולכן יכול לבצע טיפולי הזרקה לפנים ולצוואר באופן המקצועי והמדויק ביותר, לקבלת תוצאה מיטבית תוך שמירה על הבריאות והבטיחות שלכם.

מתי יש צורך בטיפולים אסתטיים?

ראשית, לא תמיד קיים צורך. אם אתם מרגישים טוב עם עצמכם, אוהבים את עצמכם, שלמים עם השינויים שמביא איתו הגיל – אין צורך בטיפול אסתטי. לעומת זאת, אם אתם קמים בבוקר ומסתכלים במראה ויש משהו שמפריע לכם, קמט עיקש, אזור בפנים שנראה "נפול" או מרקם עור מדולדל ומרגישים שאתם רוצים להיראות צעירים ורעננים יותר- טיפול אסתטי הוא בשבילכם, פתרון קל, לא ניתוחי ונחשב בטוח כשמבוצע בידיים מיומנות. מחקרים שפורסמו בעולם בשנים האחרונות, מצביעים על קשר ישיר בין מראה הפנים שלנו לבין הדימוי העצמי, דימוי הגוף, אינטראקציות חברתיות ותחושת המסוגלות. לכן, אדם שמרגיש טוב עם המראה שלו ושלם עם עצמו, הוא בעל ארגז כלים טוב יותר להתמודד בהצלחה עם אתגרים ולהנות מחיי היום-יום.

איך משפיע תהליך ההזדקנות על מראה הפנים שלנו?

תהליך ההזדקנות חל על כולנו והוא מושפע מתהליכי הזדקנות פנימיים בגופנו ומגורמים סביבתיים. הגורם הסביבתי המזיק ביותר לעורנו הוא חשיפה מוגברת לשמש, כיום אנו מודעים יותר לנזקיה הרבים, לרבות סרטן העור. גורמים נוספים הם עישון, כוח הגרביטציה, ואי טיפוח של העור לאורך השנים. תהליכי ההזדקנות הפנימיים, מושפעים הן מהגנטיקה והן מתהליכי הזדקנות אוניברסליים באדם. ההשפעה של הגנטיקה ניכרת בכולנו, סביר ש"ירשנו" מאבינו או מאימנו את סוג העור, מבנה עצמות הפנים, ואפילו פיזור השומן התת עורי בפנים דומה בין הדורות. בנוסף, בקרב נשים גם הפסקת המחזור החודשי וירידה ברמת הורמון האסטרוגן משפיעים לרעה על איכות העור ומגבירים היווצרות קמטים. גורם נוסף שמוביל ל"מראה מבוגר" הוא משנן חסר, כלומר שיניים חסרות שיכולות לגרום ל"צניחת" עור באזורים מסוימים בפנים. כמו גם משנן "שחוק", כתוצאה משחיקה של המשטח הלעיסי של השיניים בלסת העליונה עם זה של הלסת התחתונה, דבר המוביל בסופו של דבר לאובדן גובה הפנים ומקנה מראה פנים "מבוגר".
תהליך ההזדקנות האוניברסלי בפנים מאופיין בהידלדלות עצמות הפנים- הן מבחינת כמות והן מבחינת איכות העצם. בנוסף, גם השרירים עוברים "אטרופיה" הדרגתית, הכוונה שהם פחות בשימוש והופכים בעלי נפח קטן יותר. חלוקת השומן בפנים משתנה עם ההתבגרות וכמות השומן פוחתת, מה שמתבטא באובדן נפח. לבסוף, העור נעשה דק יותר, יבש, סדוק ועם ירידה בכמות הקולגן, האלסטין והחומצה ההיאלורונית. אם כך, כדי להאט את תהליך ההזדקנות ולתת לפנים מראה יותר צעיר, עלינו להשיב נפחים שאבדו ולהעלות את כמות הקולגן, אלסטין וחומצה היאלרונית בעור.

על אילו עקרונות מבוססים הטיפולים האסתטיים?

ד"ר וופלס וו (Woffles T.L. Wu Dr.) הוא כירורג מסינגפור, שהגדיר 4 עקרונות לטיפול אסתטי לא ניתוחי, שבעיני מסכמים יפה את הנושא. העקרונות הללו קרויים "4R's": RELAX, RESTORE RESURFACE ו- REDRAPE,ואני אסביר כל אחד מהם:

  1. Relax מתייחס להרפיית פעולת הכיווץ של השרירים, כאשר ההתייחסות היא בעיקר לשרירי ההבעה שאחראים על מספר קמטים בפנים, ביניהם קמטי השליש העליון, הידועים כשרירי ה"זעף"- בין הגבות, השרירים שגורמים להרמת הגבות ושריר מעגלי בצידי העיניים המתכווץ בזמן חיוך. החומר הנפוץ ביותר בימינו להחלשת או הפסקת פעולת הכיווץ של השריר הוא בוטוליניום טוקסין, הידוע בשם "בוטוקס", אפרט עליו עוד בכתבה נפרדת באתר.
  2. Restore מתייחס לשחזור והשבת נפחים שאבדו. עם התקדמות תהליך ההזדקנות, וגם במקרים של אובדן משקל משמעותי בזמן קצר, אנחנו עדים לדלדול מאגרי השומן בפנים. אובדן השומן, ביחד עם צניחה של ליגמנטים וכוח הגרביטציה שפועל על עור הפנים, מובילים לאובדן נפחים, כפי שאתם יכולים לראות בתמונה. אובדן הנפח מתרחש בכל הפנים, אך יש מטופלים/ות שאצלהם זה מופיע יותר באזורים מסוימים כדוגמת קו הלסת שנעשה פחות מוגדר, הידלדלות והיווצרות קמטים בשפתיים, באזור הלחי, ועוד. ניתן לשחזר נפח בפנים על ידי הזרקת חומצה היאלורונית או קלציום הידרוקסיאפטיט או שומן עצמי.
    שומן עצמי – על מנת למלא נפח חסר בשומן עצמי, יש צורך בד"כ בהרדמה מקומית עם זריקת אלחוש, טשטוש או הרדמה כללית של המטופל, תלוי בפרוצדורה המתוכננת. השומן נקצר ממקור אחר בגוף, כדוג' בטן, ירכיים וישבן. לאחר קצירת או שאיבת השומן, השומן מונח או מוזרק לאתר הרצוי בפנים. יש לכך יתרונות כדוג' חסכון בחומרי הזרקה, לא מפעיל תגובה אימונולוגית חזקה, ומאגר גדול מאוד של שומן. עם זאת, ישנם חסרונות משמעותיים כגון אחוזי ספיגה גבוהים מאוד, שמובילים לעיתים לצורך לחזור על הפעולה 3-4 פעמים על מנת לקבל את התוצאה הנדרשת. כמו כן, יש אתר ניתוחי נוסף מלבד אתר ההזרקה והוא אתר הקצירה וחסרון נוסף הוא הפרדיקטביליות הנמוכה של השומן- לא יודעים בוודאות איזה סוג שומן נקבל, האם ישמור על נפח וסמיכות מתאימה או שיהיה "נוזלי" מדי, וכמה ממנו באמת ייספג בסופו של התהליך.
    המשך פירוט על השימוש
    בחומצה היאלורונית ו"קלציום הידרוקסיאפטיט" תחת כתבה נפרדת באתר.
  3. Resurface בו יש דגש על שיפור מרקם העור. עקרון זה מקורו בפעולה על התאים המצויים בשכבות האפידרמיס והדרמיס העליון בעור. זה נעשה ע"י שימוש בחומרים שונים כדוג' הזרקת סקין בוסטר, שזו חומצה היאלורונית דלילה שמאפשרת ספיחת נוזלים ומשפרת את מרקם העור, מריחת פילינגים וחומרים פעילים, שימוש במכשור, והזרקת חומרים ביו-סימולטורים, שגורמים לעור לייצר קולגן ואלסטין, כדוגמת SCULPTRA, "סקולפטרה", אפרט עוד תחת כתבה נפרדת באתר.
    נתון מעניין נוסף, לפי חוקרים שפירסמו עבודתם בשנים האחרונות, הוא שהזרקת חומצה היאלורונית כלשהי, משפעלת תאים הנקראים פיברובלסטים ברקמת החיבור וגורמת להם לייצר קולגן וחומצה היאלרונית. לכן, לאחר הזרקה של חומצה היאלורונית איכותית, גם אם מטרתה לא הייתה לשפר את המרקם אלא רק להשיב נפחים, עדיין העור יראה טוב יותר, עשיר יותר בקולגן, מלא ברק ומתוח יותר מאשר לפני ההזרקה.
  4. Redrape בו יש הידוק ומתיחה של עור וליגמנטים ש"צנחו" לקבלת מראה צעיר יותר. עקרון זה יכול להיות מבוצע ע"י שימוש בחומצות היאלורוניות מאוד סמיכות שמעניקות "הרמה" בהזרקה נכונה לפנים. לחילופין, ניתן להשתמש ב"קלציום הידרוקסי אפטיט" כדוגמת "רדיאס" שהינו חומר סמיך ועמיד לאורך זמן. בנוסף, ניתן לבצע מתיחה והידוק על ידי חוטי PDO (polydioxanone) או PLA (polylactic acid). כמו כן, הזרקת חומרים ביוסטימולוטורים לפנים, כפי שציינתי, גורמת לעור לייצר קולגן ואלסטין ומאפשרת הידוק ומתיחה של העור והליגמנטים שצנחו בהזרקה נכונה.

איזה סוגי טיפולים אסתטיים קיימים בשוק?

שוק הטיפולים האסתטיים בעולם בכלל, ובישראל בפרט, רווי טכניקות, שיטות ומוצרים חדשים המתעדכנים לעיתים על בסיס חודשי. "סוסי העבודה" העיקריים של הטיפולים האסתטיים הלא ניתוחיים הם "בוטוקס" ו"חומצה היאלרונית". החומר המכונה "בוטוקס", או בשמו הרפואי "בוטוליניום טוקסין A", הינו חלבון שנקשר לתאי שריר וגורם להם להפסיק להתכווץ. לבוטוקס שימושים רבים בעולם הרפואה, בין הנפוצים שבהם טשטוש קמטים בפנים ובצוואר כתוצאה מהפחתה או ביטול פעולת שרירי הבעה מסוימים. בנוסף, הרפיית שרירי לעיסה שעובדים ביתר כתוצאה מהידוק שיניים, כסיסה או שחיקת שיניים מוגברת, הקלה על כאבי ראש ומיגרנות, הפחתת הזעה בבית השחי ובכפות הידיים ועוד.
החומצה ההיאלורונית היא "סוס העבודה" השני, והיא משמשת למגוון אינדיקציות, ביניהן השבת נפחים, עיצוב ומילוי שפתיים, עיצוב וחידוד קו הלסת, הדגשת עצם לחי, מילוי שקע מתחת לעפעף תחתון, פיסול אף, טיפול בצלקות פוסט אקנה ועוד. יש מגוון חברות שמייצרות ומפיצות חומצות היאלורוניות בישראל. בנוסף, ישנה חומצה הילרונית דלילה יחסית, המכונה "סקין בוסטר" שמוזרקת לדרמיס השטחי, ומטרתה שיפור מרקם העור ועידוד ייצור קולגן, ללא תוספת נפח.

החלטתי שאני הולך/ת על זה, איך אדע לבחור את הרופא הנכון לטיפול אסתטי?

אם יש לכם המלצה מאדם קרוב שאתם סומכים עליו ואוהבים את התוצאה שהוא קיבל זה מצוין. אני שמחה לומר שהרוב המוחלט של המטופלים שלי הם "מפה לאוזן", ראו תוצאות על חברות, אחיות, אימהות ומכרים וכך הגיעו אלי, זה מאוד מחמיא ומקנה אווירת אמון טובה בין המטפלת למטופל/ת. במידה וזה לא המצב, מומלץ להתרשם ראשית מהרופא המטפל, לבדוק מהי ההכשרה שלו? רופא שיניים? רופא משפחה? כמה שנות ניסיון יש לו בתחום? האם יש לו אתר, אינסטגרם, פייסבוק עסקי? האם יש עליו חוות דעת באינטרנט? מה לגבי אמת בפרסום שלו? רופא שמבטיח הבטחות גדולות מידי, מושלמות מידיי, שינוי מטאורי מקצה לקצה- זה לא אמיתי, אי אפשר ברפואה להתחייב לדברים כאלו ב- 100%. אז היו ערניים, בדקו את הדברים החשובים באמת, ולבסוף הקשיבו ללב ולתחושת הבטן שלכם.

מתי מומלץ לבצע טיפולים אסתטיים?

אם אתם חפצים בשינוי, שיפור או קבלת מראה צעיר יותר, טיפול אסתטי בהחלט מומלץ עבורכם. אני מאמינה בביצוע טיפולים טבעיים, המשמרים את תווי הפנים שלכם ומבליטים את הדברים הטובים, תוך טשטוש האזורים הפחות מחמיאים, את זה ניתן להשיג בשילוב טכניקות וחומרים ייחודי לכל אזור ואזור בפנים ובצוואר. חשוב להבין שטיפול אסתטי לא ישנה את מראה הפנים שלכם, ואתם תהיו אתם, רק בגרסה משופרת, דומים לעצמכם אך עם זאת, נראים יותר צעירים לגילכם.

החל מגיל 35 כמות הקולגן, האלסטין והחומצה ההיאלרונית המיוצרים על ידי עורנו פוחתת בצורה משמעותית, ומקבלים אצל רוב הנשים מראה "עייף" יותר ועור פנים יבש. בנוסף, ישנם נשים וגברים שסבלו בצעירותם מ"אקנה" שהותיר צלקות בעור הפנים. גם במקרים של "פוסט אקנה", וגם במטופלים עם עור סדוק ועייף מעל גיל 35, אמליץ בד"כ על שיפור מרקם העור. נוכל לשפר את מרקם וחיוניות העור על ידי הזרקת חומרים ביו סימלוטורים או ע"י הזרקת סקין בוסטר שיעודדו ייצור קולגן ויעניקו מראה מהודק, חיוני ועור מלא ברק וקולגן.

סיבה נוספת לבצע טיפולים אסתטיים בהזרקה, היא אם אתם לא מעוניינים או לא יכולים לעבור ניתוח אסתטי. לעיתים, מגיעים אלי מטופלים עם ריבוי קמטים ואזורי "נפילה" משמעותיים, וההמלצה הראשונית שלי היא לבצע ניתוח מתיחת פנים או מתיחת צוואר ע"י פלסטיקאי. עם זאת, לניתוח דרוש מצב רפואי המאפשר הרדמה כללית או טשטוש. כמו כן, ניתוח טומן בחובו סיכונים כדוגמת פגיעה בעצב הפנים, דימום או זיהום, באחוז גבוה מזה של טיפולים אסתטיים בהזרקה. חשוב מאוד תיאום הציפיות במקרים האלו, ולוודא שהרופא משקף לכם את היתרונות והחסרונות של כל החלטה במקרה שלכם, ולא "מוכר" חלום.

יש לי אירוע, מהו הזמן המתאים לבצוע טיפול אסתטי ע"י הזרקות?

מטופלים רבים רוצים להיראות צעירים יותר ובעל מראה מהודק לפני אירוע חשוב בחייהם או בחיי היקירים להם, וזה בהחלט מומלץ. מבחינת לוחות זמנים לפני אירוע, ההמלצה שלי היא כזו:
3-6 חודשים לפני האירוע – הזרקה של ביו סטימולטורים כדוגמת "סקולפטרה" על מנת למתוח, למצק את העור ולאפשר ייצור קולגן ברמה מיטבית באזור הפנים והצוואר. טיפול זה יעניק מתיחה של העור והוא יראה חיוני ומלא ברק.
1-2 חודשים לפני האירוע – הזרקה של חומצות היאלרוניות לטובת החזרת נפחים, עיצוב וחיטוב קווי המסגרת ומרכז הפנים, לדוגמה חיטוב קו לסת, עיצוב עצם לחי, שרטוט והגדלת שפתיים, מילוי קמטים סביב השפתיים כדוגמת הקמט הנזולביאלי, קמט לביו מנטלי (הקרוי "מריונטות"), מילוי שקע מתחת לעפעף התחתון, מילוי באזור הרקות ועוד.
חודש לפני האירוע- הזרקת בוטוקס לשליש הפנים העליון, וביקורת שבועיים לאחר ההזרקה, שהיא למעשה שבועיים לפני האירוע, אז גם נבצע דיוקים אחרונים ונוודא שקיבלנו את התוצאה הרצויה ואתם מוכנים לאירוע שלכם.

מתי יש להימנע מביצוע טיפולים אסתטיים?

ברוב המצבים הרפואיים, גם המורכבים שביניהם, מותר לבצע טיפולי הזרקה אסתטיים לפנים ולצוואר. עם זאת, יש לנקוט משנה זהירות במחלות נוירולוגיות, מחלות שרירים, ובעיות קרישה ודמם. בקבלת כל מטופל/ת בשלב הייעוץ, אני מבצעת תשאול לגבי המצב הבריאותי הכולל מחלות רקע, תרופות קבועות, עישון, רגישות ואלרגיות. כמו כן, בודקת מה מפריע לכם, מה הייתם רוצים לשפר ואילו טיפולים בפנים ובצוואר ביצעתם בעבר, ניתוחים או הזרקות. לאחר בחינת כל הנתונים, אני מעדכנת האם ניתן לבצע טיפולים ואם כן אילו, ובהתאם אנחנו בונים תוכנית טיפול מותאמת אישית. אציין גם שאני מקבלת לטיפול מטופלים/ות מגיל 16 ומעלה. מגיל 16 ועד 18, על ההורה שהוא האפוטרופוס של הקטין, להגיע עימו לפגישת הייעוץ, להסכים לטיפול ולהיות נוכח בזמן הטיפול. אני גם מתרשמת מהמטופל/ת ומההורה, ובוחנת אם הטיפול יעשה שינוי משמעותי בהרגשה ובביטחון של המטופל/ת או שניתן לדחות לגיל מבוגר יותר, מה שאני אישית מעדיפה. בגיל מבוגר יותר, ברוב המקרים התפיסה וקבלת ההחלטות בוגרת ונבונה יותר.

בזמן הריון ביצוע טיפולים אסתטיים אסורים. גם בזמן הנקה ההעדפה היא לא לבצע טיפולים אסתטיים, אך ניתן לבצע "HOLIDAY", מעיין הפסקה קצרה של מס' ימים בהנקה וכן לבצע טיפולים במידה והמטופלת מתכננת הנקה ארוכה ורוצה לשפר את מראה הפנים. מצב נוסף שבו אני לא ממליצה לבצע טיפולים אסתטיים, זה בפרק זמן של שבועיים- שלושה שבועות לפני אירוע משמעותי של בן משפחה או קרוב אליכם כמו חתונה, בר מצווה וכו'. לאחר הטיפול האסתטי עשויים להתפתח שטפי דם קטנים, שאמנם עם טיפול נכון לרוב עוברים תוך 10-14 ימים אך לפני אירוע חשוב יש המון לחץ והתרגשות וזה עלול להלחיץ אתכם יותר שלא לצורך. אם אתם יודעים שאתם לקראת אירוע משמעותי, שחשוב לכם להיראות בו טוב, תגיעו לביצוע טיפול אסתטי מספר חודשים מראש ונבנה תוכנית מותאמת עבורכם.

האם זה כואב?

לפני הטיפול, אני מורחת את האזור המיועד להזרקה עם משחת אלחוש ייחודית, שנרקחת על ידי רוקח ובה ריכוז גבוה פי 3 של חומרים פעילים בהשוואה למשחת "אמלה". לאחר כ-15-20 דקות, רוב המטופלים מרגישים שהאזור "מדגדג" או רדום וזה מעיד על פעילות החומר המאלחש. בשלב זה, אנחנו מתחילים את הטיפול, בהתחלה מרגישים דקירת מחט קטנה ועם התקדמות הטיפול זה פחות ופחות מורגש כי כל החומצות ההיאלרוניות והביוסטימולטורים שאני מזריקה מכילים בתוכם חומר מאלחש. אז כן זה מעט לא נעים, אבל לגמרי נסבל ושווה את התוצאה, כך לפחות אומרות המטופלות. במקרים מסוימים, נבצע הזרקה מקומית של חומר אלחוש כדוגמת לידוקאין, באיזור המתוכנן לטיפול, בהתאם לרגישות המטופל/ת.

מה העלויות של הטיפולים האסתטיים?

עלות הטיפול האסתטי תלויה ראשית בטיב וסוג החומרים המוזרקים. לדוגמה מחיר החומצות ההיאלרוניות משתנה כתלות בסמיכות החומצה, יצרן, ביסוס מחקרי, כמות החומר בכל מזרק, וקיום אישורים מתאימים, לדוגמה אישור משרד הבריאות הישראלי, FDA האמריקאי ו- CE האירופאי. מחירי הבוטוקס תלויים במס' האזורים המוזרקים, ובסוג הבוטוליניום המוזרק; בישראל ישנם 3 סוגי "בוטוקס" שמאושרים ע"י משרד הבריאות נכון ל -2023, אפרט בכתבה נפרדת באתר. מחיר הביו סימולטורים תלוי גם כן בחברה המייצרת ובכמות החומר המוזרק. במרפאתנו אנו דוגלים במתן הצעת מחיר מותאמת אישית פנים מול פנים, לא בטלפון ולא כאמצעי שיווקי או פרסומי. בדיקת הייעוץ נעשית עם ד"ר חמצני בצורה אישית ודיסקרטית, והיא ללא עלות. ניתן יהיה לבצע את הטיפול מיד בסיום הייעוץ או שיקבע תור בנפרד לקבילביצוע הטיפול. לקביעת תור >

לתיאום תור, ניתן להתקשר

או להשאיר פרטים