כאב שרירי לעיסה ומפרק הלסת

jaw joint
מערכת הלעיסה בנויה משרירי לעיסה, שיניים ומפרק הלסת.
אחת הסיבות לכאבי ראש ופנים יכולה להיות תוצאה של הידוק, חריקה ושחיקת שיניים. הידוק השיניים, הנקרא גם "ברוקסיזם", יכול להופיע בכל שעות היום או להתרכז בשעות הלילה ובמקרה זה, הכאבים יופיעו בזמן קימה משינה, בשעות הבוקר. כמו כן, יכולים להופיע תסמינים של קושי בפתיחת הפה, קושי בלעיסת מאכלים קשים, כאבי ראש, פנים, אוזניים וצוואר, עייפות במהלך היום ואף שינוי במראה הפנים.
אכן יש מחקרים שפורסמו בעולם ומעידים על קשר בין לחץ נפשי ו"סטרס" לבין הידוק שיניים, כאבים בשרירי הלעיסה ומפרקי הלסת. בקליניקה אני פוגשת לעיתים קרובות מטופלים ומטופלות שמלינים על כאבי מפרק הלסת, שחיקת שיניים, קליקים וכאבי פנים במקביל ל"תקופות מבחנים", סטרס אישי, זוגי או משפחתי. טיפול נכון יכול להקל על הסימפטומים ולסייע לעבור תקופות מאתגרות אלו בהצלחה.
הידוק השיניים לאורך זמן משליך על פעילות שרירי הלעיסה, שתפקידם לפתוח את הפה ולבצע תנועות לסת קדימה ולצדדים. במצב של חריקת שיניים, השרירים עובדים קשה יותר, מתכווצים מאוד ומתאמצים, ולכן סיבי השרירים מתקצרים ו"מתעייפים", ומכאן הקושי בפתיחת הפה, שכן זוהי פעולה שאמורה להתבצע על ידי אותם שרירים שעייפים מפעילות היתר במשך שעות רבות.
כן, להידוק ושחיקת שיניים יש מספר אפשרויות טיפול, כאשר אני נוהגת להתחיל בטיפול שמרני, ובמידה והוא לא מיטיב עם המצב, אעבור לטיפול כירורגי. אפשרויות הטיפול השמרני הן פיזיותרפיה לשרירי לעיסה, ביצוע סד לילה שמפריד בין הלסתות ומאפשר מנוחת שרירי הלעיסה ומפרק הלסת בלילה, הפסקת הרגלים מזיקים כדוגמת לעיסת מסטיקים, כסיסת ציפורניים או עפרונות והרגלים נוספים. במידה והטיפולים הללו לא מסייעים, ניתן להתקדם לטיפול תרופתי ממשפחות שונות- תרופות מרפות שרירים ומשככי כאבים למיניהם. טיפול נוסף ונפוץ מאוד בקליניקה שלי, הוא הזרקת בוטוקס לשרירי לעיסה. הבוטוקס, או בשמו הגנרי "בוטוליניום טוקסין A", הינו חלבון שמוזרק לשרירים הספציפיים שעובדים ביתר וגורם להפחתת הפעילות שלהם, מה שמאפשר הקלה בכאבים, הפחתת הידוק השיניים והשחיקה ואף משפר אסתטית את מראה הפנים. הבוטוקס מתחיל לעבוד לאחר כ-5 ימים מזמן ההזרקה ופעילותו נמשכת ל 3-6 חודשים.

במקרה של הידוק שיניים לאורך זמן ממושך, שרירי הלעיסה עשויים לעבור "היפרטרופיה" משמע סיבי השריר גדלים, השריר מעלה את נפחו וזה עלול לתת לפנים מראה מרובע. הזרקה של "בוטוקס" לשרירים אלו מקטינה את פעילותם, מפחיתה את נפחם וכתוצאה מכך מראה הפנים חוזר להיות מעודן והרמוני יותר.

כאמור, מערכת הלעיסה בנויה משרירי לעיסה, מפרק הלסת ושיניים. במצב בו למטופל/ת חסרות שיניים, בדגש אם הן שיניים אחוריות, כוחות הלעיסה מתפזרים בצורה לא אחידה ויש עומס על השיניים הקיימות בחלל הפה, ועל יתר רכיבי מערכת הלעיסה- שרירי הלעיסה ומפרק הלסת ולכן כן יש קשר בין חוסר שיניים אחוריות לבין כאבי מפרק הלסת ושרירי הלעיסה. כמו כן, במצב של מחסור במס' שיניים בצד אחד, המטופלים נוטים ללעוס על הצד השני וכך נוצר עומס חד צדדי על המפרק ושרירי הלעיסה, שכן אין פיזור אחיד של כוחות.
מפרק הלסת הינו מפרק דו צדדי המורכב מ-2 עצמות: בסיס הגולגולת, ומחלק בעצם הלסת התחתונה הקרוי "קונדיל", ביניהם ישנו דיסק סחוסי המלווה את הקונדיל בתנועות השונות של הלסת התחתונה- פתיחת הפה, סגירת הפה, תנועות לצדדים והבאת הלסת התחתונה קדימה. "קליק" הוא למעשה רעש הנוצר כתוצאה מ"קפיצה" של הדיסק בד"כ למקום קדמי יותר ממה שהוא אמור להימצא בו. בחלק מהמקרים, במידה ויש "קליקים" ללא בעיות נוספות או כאבים, נבצע מעקב בלבד. במקרים אחרים, ה"קליקים" יכולים להחמיר ולהוביל לבעיות מפרקיות מורכבות יותר הדרושות התייחסות והתערבות כירורגית.
כן, בהחלט. הכאב יכול להיות ממקור של א-סימטריה של הלסתות על רקע התפתחותי, חבלה בעבר או גידול או תהליך א-נורמלי אחר. בנוסף, הכאב באזור הלסתות יכול להיות "השלכה" של כאב אחר כמו כאב ראש, כאב אוזניים, או רגישות שרירי צוואר. כמו כן, יכולה להיות בעיית מפרקים סיסטמית שמשפיעה על מפרקים נוספים בגוף כדוגמת הברכיים או מפרק כף היד ואז היא מוגדרת כ"מחלת פרקים", שיכולה להיות על רקע אוטואימוני, זיהומי ועוד. יכולים להיות כאבים ממקור אחר בפנים שמקושרים על ידי המטופלים למקור של מפרק הלסת, לדוגמה מבלוטת רוק גדולה שנקראת "פרוטיד" ומצויה קדמית לאוזן. מכאן חשיבות בדיקה, אבחון וטיפול ע"י כירורג פה ולסת מומחה ובעל ניסיון.
אכן. פעמים רבות המטופלים יתלוננו על טנטון, צפצופים וכאבים באוזניים. במקרים אלו, במקביל לבדיקה שלי, אפנה גם לייעוץ רופא אף אוזן וגרון מומחה. סימפטום נוסף הוא "נעילה" של הלסת", מצב בו יש קושי לפתוח את הפה והמצב ההפוך לו נקרא "פריקה", בו למעשה הקונדיל של הלסת התחתונה מגיע לאזור קדמי מדי במפרק הלסת ונותר "תקוע" שם. בחלק מהמקרים המטופל יכול להחזיר את הקונדיל למקומו ובחלק מהמקרים יש צורך בהתערבות כירורג פה ולסת להחזרת המפרק למקומו.
מכאן החשיבות הרבה של בדיקה מקיפה על ידי כירורגית פה ולסת מנוסה היודעת לבדוק את כל המערכות בפנים- עצמות, שרירים, שיניים, מערכת עצבית ורקמות רכות כדוגמת בלוטות רוק ואחרות ולאבחן את מקור הבעיה. בנוסף לבדיקה הקלינית שלכם בקליניקה שלי, ייתכן ואבקש ביצוע צילומי הדמיה, כדוגמה צילום פנורמי, צילום פרקי לסת במצב פתוח וסגור, C.T, מיפוי עצמות, MRI וזאת כדי לאבחן בצורה מדויקת יותר את המקרה הספציפי שלכם. לאחר אבחנה נכונה, ניגש לטיפול שיכול להיות שמרני או כירורגי, כתלות במקרה. אני דוגלת בגישה שמרנית, כפי שהייתי רוצה שינהגו בי, ולכן תמיד אתחיל מהטיפול הקל ביותר שיכול לתת את הפתרון הכי טוב לבעיה שלכם. לקביעת תור לייעוץ ובדיקה שלחו הודעה או התקשרו…